القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الاخبار

نوفيلا امي عارفه الفصل الثالث بقلم سمسمة سيد

 نوفيلا امي عارفه الفصل الثالث بقلم سمسمة سيد

نوفيلا امي عارفه الفصل الثالث بقلم سمسمة سيد

نوفيلا امي عارفه الفصل الثالث بقلم سمسمة سيد

نوفيلا امي عارفه الفصل الثالث بقلم سمسمة سيد

نوفيلا امي عارفه الفصل الثالث بقلم سمسمة سيد


الفصل الثالث


كانت تجلس علي فراشها وهي تنظر الي الامام بشرود لتتذكر احدي الاحداث التي دارت بينها وبين سمر 


"فلاش باك"

كانت تسير في حديقة الجامعه بعد ان انتهت من تقديم محاضرتها في تعمل بالجامعه كدكتوره لااحدي الاقسام 


رأت دهب سمر تسير خلف احدى الشباب ممسكاً بيدها 


اتجهت خلفها محاولة معرفة مايحدث ، ظلت تسير حتي رأت الشاب يجذب سمر خلف احدي المباني 



هم الشاب بتقبيل سمر لتقترب دهب سريعاً مردده بقوة :

_انت بتعمل ايييه !!


انتفض الشاب وهو ينظر اليها بتوتر ليردف قائلا :

_د/دهب انا انا 


دهب بصرامه :

_اتفضل امشي من هنا حالا ومشوفكش قدامي تاني 

فر الشاب من امامها اما عن سمر فااخذت تنظر اليها بتوتر 


دهب وهي تعقد ذراعيها امام صدرها مردده :

_ممكن افهم ايه اللى كان هيحصل دلوقتي يامحترمه ؟


نظرت سمر اليها بغيظ لتردف قائله :

_وانتي مالك انتي ! كنتي واصية عليا ولا حاجه ؟ انا بعيش حياتي زي ماانا عايزه براحتي ، اعمل اللى انا عوزاه ، ملكيش دخل ، وااه لو هتبدئي في جو هقول لاامك والكلام ده فاقوليلها هي عارفه اصلا ، بمعني تاني مااما عارفه كل اللى بعمله فاملكيش دخل يادهب 


صرخت دهب في وجهها مردده :

_دكتوره دهب ياسمر ، وحياتك ايه اللى بتعيشيها ، حياتك انك تغضبي ربنا باافعال زبالة زي دي ، ولا حياتك انك تمشي مع شباب الجامعه كلها !! ، ولاحياتك انك تصاحبي ده وتحبي في ده ويطلع عليكي سمعه زي الزفت ، ولاتكونش حياتك انك تسقطي وتاخدي السنه في ااتنين ،ولا انك تتكبري علي الناس اكنك ملكة الدنيا ، هي دي حياتك!! حياة مقرفه وملهاش اي معني انا بجد شفقانه عليكي ، والاغرب من ده كله انك بتعملي كل اللى بتعمليه تحت مسمي "امي عارفه " بقت دي ستارتك لكل افعالك الزفت وكل استهتارك ، حقيقي انا ميشرفنيش ان يبقي في بيني وبينك صلة قرابة نهاائي 


نظرت سمر اليها لتردف قائلة ببرود :

_سبنالك الشرف يادكتوره وسبنالك الصح تعمليه، الصح اللى من وجهت نظرك انى ابقي معقده والبس لبس مهرول عليا عشان ابقي صح وابقي محترمه ،الصح من وجهت نظرك ان ميبقاش ليا اختلاط حتي بزمايلي !! ، الاحترام اني اتكسف اتكلم مع الشباب ، انا عقلي متفتح يادكتوره مش معقده وكلي كلاكيع زيك  ، ملكيش دخل بيا ، وانا ياستي مليش دخل بيكي وخلصت بقي


رمقتها دهب بااحتقار لتتركها وتذهب 


"بااااااك"


افاقت من شرودها علي يد والدتها التي وضعت علي ذراعها 

نظرت دهب اليها لتردف بتيه :

_قد ايه حياة الانسان متسواش ياماما !! ، هنستفاد ايه من الحياة دي لما نموت! هنستفاد ايه لما نتكبر علي الناس ونوجع في اقرب الناس لينا ونجرح فيهم ، هناخد ايه معانا القبر ! وهنسيب ايه هنا في الدنيا !! 



ربتت نجاح علي ذراع ابنتها لتردف قائلة :

_احنا اتخلقنا يابنتي عشان حاجه معينه ، وهي تعمير الارض وعبادة ربنا ، حياة الانسان فعلا متسواش لما يعصي ربنا ويستباح كل الاعمال الحرام واللى ربنا حذرنا منها وامرنا بتجنبها ، حياتنا متسواش لما نبني حواجز بينا وبين اقرب الناس لينا لمجرد اننا شايفينه اقل منا او احسن منا ، متسواش لما الاخ يقاطع اخوه عشان فلوس او البنت تقاطع امها عشان بتنصحها او الابن يكره ابوه لمجرد انه خايف عليه بس مش قادر يوصله ده 


صمتت لبرهه وهي تطلق زفير طويل ومن ثم تابعت :

_هناخد ايه معانا القبر ! هناخد عملنا الصالح في الدنيا سواء كلمه حلوه او عمل حلو ، صلة الرحم اللى وصلناها حتي لو الطرف التاني معملش ده ، سمعه طيبه سبناها وسيرة حلوه كله يفتكرنا بيها بعد موتنا


نظرت دهب الي والدتها لتردف قائله :

_انا زعلانه علي حياة سمر اووي ، في العزا محدش جه غير قرايبنا وبس اهل المنطقه مشوفتش حد منهم ولاحتي حد من صحابها اللى كانت بتقعد معاهم ، طب هي اخدت ايه من كل ده ؟


زفرت والدتها بضيق لتردف قائله :

_ربنا يرحمها ويغفرلها ، الشيطان لما بيتمكن من بني ادم يابتني مفيش حاجه تقدر تفوقه 


اردفت دهب بحزن :

_ربنا يرحمها 

..........

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات